Porttelefoner
Se guide till höger. Ett tips är att lägga till porttelefonen som ringer från nummer 08-121 563 11 i dina kontakter - vcf kort att ladda ned till höger.
Tappat/ nya elektroniska nycklar
Att lämna uppgifter för porttelefoni är helt frivilligt d.v.s. om man inte vill vara med i porttelefonregistret kommer man själv in med nyckelbricka och vid besök får man i så fall gå till porten och öppna, meddela styrelsen om du inte vill vara inlagd. Porttelefonen kan kopplas antingen till mobiltelefon eller till fast telefon. En del kanske vill ha en separat telefon hemma bara för porten. Att koppla mobiltelefonen innebär också att du kan öppna oavsett om du är hemma eller ej, t.ex. för bud. Eller om du själv står utanför porten och har glömt din nyckelbricka så kan du ringa dig själv på porttelefonen och öppna porten med din telefon.
Strömavbrott eller vandalisering;
Det finns två separata batteribackup - en per adress.
Vi har tre olika ingångar, Drottninggatan 81b, Kammakargatan 44 samt gallergrinden till höger om Kammakargatan 44.
Rätt information i porttelefonen;
Förutsätter att styrelsen har fått rätt mobil/fast nummer.
Det är endast medlem och/eller mantalsskrivna som läggas upp.
Porttelefon, "främmande i huset" och inbrott i källaren
Tänk på följande når det gäller porttelefonen: Släpp helst inte in reklamutdelare. Om du ändå vill släppa in en reklamutdelare som ringer på din porttelefon, förvissa dig då också om att du själv får reklam genom din brevlåda inom några minuter. Om inte, bör du undersöka vem du släppt in. Släpp aldrig in någon obehörig i trappan!
Var uppmärksam om du ser någon som inte verkar tillhöra föreningen och inte vara på väg till någon. Det är ganska riskfritt att fråga när man känner sig osäker "vem söker du? Kan jag hjälpa dig?" eftersom det upplevs som trevligt av den som ska hälsa på någon och blir osäker på var de ska ta vägen. Alltså kan vi alla ta för vana att göra så när situationen uppstår. Man känner ofta genom magkänsla när "något inte står rätt till". Om du inte själv vill agera för att det upplevs som obehagligt - vänd dig till någon i Styrelsen.
Vi har så långt det är möjligt, genom flera åtgärder, försökt förhindra att fler inbrott görs i fastigheternas källarkontor, lägenheter. (vi hade en våg för många år sedan då det var upprepade inbrott). Spoliera därför inte våra ansträngningar genom att vara slarvig med vem du släpper in i huset samt de nycklar du utkvitterat till våra gemensamma utrymmen.
- Porttelefon.vcf 0 KB
- Porttelefon-anvandarguide.pdf 341 KB